Dit is dus voorlopig even het rijvenster. Kleurtjes gebruikt, is alles groen dan rijd de loc vooruit, bij blauw achteruit. Met de pijlknoppen is de richting te zetten. Plus en min geeft sneller en langzamer. Bij een druk op de 'stop' knop stopt de loc onmiddellijk. De snelheid is ook in te stellen met de slider.
Plaatje van de loc en de naam worden getoond.
Naast de rijknoppen kunnen max.6 knoppen komen voor aan en uit zetten van functies. Deze loc heeft alleen front en sluit seinen.
vrijdag 21 juli 2023
Rij venster
woensdag 19 juli 2023
Loc functies
In een digitale locomotief zit een decoder. WMapp werkt alleen met DCC. Het DCCprotocol, de lijst met afspraken die verteld hoe DCC moet werken, noemt een loc decoder een multi function decoder. Dus een decoder met meerdere functies. Een functie voor rijden natuurlijk en extra functies voor aan en uit zetten van decoder instellingen of extra aan de decoder aangesloten hardware als leds voor de front en sluit seinen enzo. Het aantal functies die DCC kan aansturen is in de loop van de tijd van 5 in het begin, naar 13 gegaan. later kwamen er weer 15 bij wat het totaal op 28 bracht, en jawel de nieuwste DCC decoders kunnen tot 128 functies gaan. Ik heb geen idee wat je daarmee moet, is waarschijnlijk vanwege die ( piep en sis ) geluidjes die moderne locs maken. De lezer merkt wel, Ik heb niet zoveel met die geluidjes. WMapp gaat het voorlopig doen met slechts 12 functies per loc. Volgens mij meer dan genoeg.
Net als bij de aansturing van accessoires zie je bij trein centrales en programmaas ook ritsen met plaatjes, iconen, die duidelijk moeten maken wat een functie doet. Dit maakt zoals ik het zie de hele materie van de loc functies hopeloos ingewikkeld. Een locfunctie is iets wat je aan of uit kan zetten en of dit een lichtje in een cabine is of een instelling van de decoder of, vooruit, een geluidje, dat maakt niet uit.
WMapp krijgt daarom voor het instellen van de 12 functies 3 knoppen en een tekst. Knop 1 kiest 1 van de maximaal mogelijke 6 toetsen in het rijvenster. Met knop 2 bepaal je welke van de 12 functies geschakeld word met deze toets. Ronde knop 3 bepaald of de functie standaard aan of uit moet zijn en in de tekst komt een korte beschrijving van de functie.
In het rijvenster zijn dan alleen de toetsen zichtbaar waar een functie aanhangt. Op de toets wordt de korte beschrijving getoond. En natuurlijk een grijs of rood rondje wat aangeeft of de functie aan of uit staat.
Zeker, als het klaar is kom ik er nog wel eens op terug en zet ik er wel een plaatje bij ter verduidelijking.
zaterdag 15 juli 2023
PenDelDCC aanpassingen
Begonnen met wat aanpassingen aan PenDelDCC. Software niet maar de hardware de pcb die op de arduino zit. Aansluitingen moeten gelijk blijven en op dezelfde plek. Indeling van de pcb, vooral die 2 Tlp281-4 zitten op een plaats waar ze bij defect heel lastig zijn te vervangen. En juist die dingen gaan wel eens stuk omdat ze de verbinding zijn met de wereld buiten de pcb. Op de oude pcb gebruik ik een SN754410 als h-brug. Eerste experiment gaat nu voor een L6202. Ziet er veel belovend uit, duidelijk veel minder interne weerstand waardoor de warmte ontwikkeling veel minder is. 2 amp kan makkelijk. Dus misschien gaan we hier wel voor. Wel al twee gemold tijdens de testen, vooral omdat deze chip meer eisen steld aan zijn omgeving, meerdere bypass en bootsrap condensatortjes zijn echt noodzakelijk om de boel heel te houden. Maar lijkt erop dat ik dat nu stabiel heb. 3 locs gelijktijdig laten rijden gaat prima, meer lukt me niet want dan rijden ze telkens tegen elkaar aan, hiervoor is automatisch rijden een must.
Op de pcb ga ik dubbelzijdig werken met componenten ook aan de onderkant, hierdoor zal de look en bediening er veel beter uit gaan zien.(hoop ik)
Meerdere componenten als weerstanden en de inverters worden smd.
Kortsluitbeveiliging, PenDelDCC heeft een beveiliging die eenvoudig meet of er een spanningsverschil staat op de rail aansluiting als dat volgens de logica zou moeten. Is dat er niet dan kan dit alleen door een kortsluiting en wordt de DCC uit gezet. Razend snel dus binnen 56 microseconden na ontstaan van de sluiting is de DCC al uit.
Maar die L6202 daarvan is de interne weerstand veel lager dus heb ik de beveiliging wat scherper gezet. Gebruikers die een heel lage railspanning hebben, voor z- schaal ofzo, onder de 12V kunnen hier misschien een issue mee krijgen, zullen we moeten bezien. Voor die specifieke gevallen is dit erg eenvoudig op te lossen.
Ga me nu bezig houden met het rijvenster van de locs,
Rob
maandag 26 juni 2023
Eerste publicatie
Vroeg of laat moet het er toch een keer van komen. Welkom op dit Blog trouwens. Ik ben al een tijd doende met het maken van een Windows programma om de arduino projecten mee te kunnen instellen en bedienen. WMapp heb ik het genoemd.PendelDCC en Dccmonitor zijn al min of meer klaar en opgenomen in de app. Al doende bedacht ik dat het mogelijk moet zijn om PendelDcc te gebruiken als een DCC centrale aangestuurt door WMapp. En dat werkt dus. In WMapp kun je (in deze eerste versie) locs aanmaken en in gebruik stellen. Je kan al een baanplan tekenen met rails, wissels en andere accessoires die geschakeld kunnen worden. Alle basis zaken van een modelspoor centrale werken. De lijst met wat allemaal nog meer komt is heel lang, maar uiteindelijk is automatisch rijden het einddoel.
WMapp werkt alleen met PendelDCC als een USB → DCC interface. Bedoelt voor de 'normale' modelbaan ( op zolder ). Zeker niet voor grote banen, max. 6 (rijdende)locs. Modelspoor programma's hebben vaak een oneindig aantal functies en mogelijkheden. WMapp niet. Het blijft eenvoudig, basis en voor een ieder te gebruiken.
Dit Blog volgt de verdere ontwikkelingen van WMapp en is meteen de handleiding.
WMapp kun je downloaden van de website onder Downloads.
zaterdag 24 juni 2023
Info: Wissels en Accessoires(2)
Wissels en accessoires aansturing in de WMapp is (voorlopig) even klaar.
Je plaatst of verandert een wissel of accessoire door in de baanontwerp modus te gaan, klik op 'baanontwerp'. Je kan het tekenvlak vergroten of verkleinen met de plus/min knopjes. Een raster kan aan of uit met het knopje linksboven. Een klik op een vakje in het tekenvlak opent een nieuw venster waarmee je de inhoud van dat vakje kan aanpassen.
Hier valt(voorlopig in Versie 1.xx van WMapp) te kiezen tussen rechte of gebogen railstukken, een kruising, een rechtse of linkse wissel en twee soorten knoppen. Met de rotatie knop kun je het vakje telkens een 45graden draaien.
Rechte en gebogen railstukken kun je plaatsen in een tunnel, onder de 'actieve' rail door of op een brug waarbij ze over de actieve rail worden getoond. Zo kunnen ongelijkvloerse kruisingen in het baanplan worden getekend.
Actieve vakjes met wissel of een knop die je in het baanplan kunt aanklikken kunnen niet in de tunnel of op de brug worden geplaatst.
Knopje 'wis' maakt het vakje leeg, 'herstel' maakt het vakje weer zoals het was, 'kopie' plaatst het vakje in een klembord en 'plak' zet de inhoud van dat klembord weer in het vakje.
Voor wissels keuze uit een linksom of rechtom wissel. Een 'engels wissel of kruising' is te maken door twee wissels te combineren. Ook een 3-weg wissel kan met een combi van twee wissels.
Met de knop 'start' kies je de stand van de wissel of accessoire na het opstarten. Er zijn wisselaandrijvingen, als voorbeeld de WisselAandrijving en StePPer van mij, die nadat de stroom erop is gezet altijd in een vaste begin stand gaan. Latere versies van WMapp(V1.xx nog niet) zullen de stand bij afsluiten onthouden voor de volgende sessie. Accessoires met een vaste startstand zullen dan dus afwijken. Een 'Opstart-initialiseer' functie zal straks (in latere versies) er zijn die alle accessoires bij het opstarten zal zetten in de hier ingestelde 'startstand'.
Met de knop 'omkeren' kun je de werkelijk stand van de wissel aanpassen aan de stand zoals deze wordt getoond in het baanplan.
Voor de overige accessoires gaat het niet zo zeer om het accessoire wat het is, een led, brug, waterkraan of (wind)molen, maar over hoe het DCC command voor dit accessoire moet zijn.
Dat is in basis wat lastiger maar geeft veel meer inzicht in wat er eigenlijk gebeurt met het 'schakelen' van accessoires. Elk gewenst accessoire DCC command is op deze manier te maken.
Nu ja, er is een uitzondering, de knop die de accessoire aanzet en weer uitzet als je de knop loslaat, daar is niet in voorzien. Dit kun je met WMapp doen met een puls. Toepassing hiervan is b.v. een ontkoppelrail.
Een enkele knop (mono) of wisselknop (dual) is in het baanontwerp te plaatsen.
Een mono knop schakelt 1 poort van een channel, 1 van de 4 in een decoder adres, of anders gezegt 1 kant van een DCC adres, aan of uit. Met 1 adres kunnen dus 2 accessoires onafhankelijk worden geschakeld. Let wel, de decoder instellingen zijn hier ook van toepassing.
Continue of puls is ook te gebruiken. Een accessoire kan dus met een instelbare puls of continue aan of uit worden gezet.
Een dual knop is als een wissel. Een kant is continue aan, de andere uit. Klik op de 'knop' in het baanplan wisselt de stand. Ook hier kan dit met een puls.
Aan een 'knop' kan een klein stukje tekst worden meegegeven wat in het baanplan wordt getoond.
Tekst in 'groep' maakt dit vakje, deze knop, lid van een groep van vakjes, knoppen met dezelfde groeptekst. Hiermee is een keuze knop te maken. Een druk op een lid van de groep zet deze aan en zet de andere leden uit. Bij mono knoppen wordt alleen een DCC 'aan' command gestuurd voor de ingedrukte knop, continue of puls. Bij de dual knoppen in een groep wordt de ingedrukte knop afslaand gezet, en een DCC command gestuurd. De andere dual knoppen worden rechtdoor gezet. En ook worden er meerdere DCC commando's gestuurd om alle andere accesoires uit de groep om te zetten. Natuurlijk kan dit ook weer continue of met een puls.
Voor latere versies van WMapp zijn er plannen om de 'knoppen' ook te kunnen gebruiken voor het zetten van een wisselstraat maar dat is in V1.xx nog niet mogelijk.
donderdag 22 juni 2023
Info: Wissels en Accessoires.
Allerlei soorten accessoires kunnen voorkomen op de modelspoorbaan. Wissels, engelse kruisingen, drie wegwissels, draaischijven en liften. En natuurlijk verlichting , bruggen en molens. Mijn Ecos heeft daar allemaal plaatjes voor.
Al die zaken worden aangestuurd door DCC commandoos. Gezien het aantal uit te kiezen plaatjes op mijn Ecos zou je denken dat er evenzoveel verschillende commandoos zijn. Maar dat is niet zo. Een DCC commando heeft een adres. Voor welke decoder dit commando is bedoeld. In het decoderadres 4 kanalen, channels. Een van deze wordt ook met het commando gekozen. Een channel heeft 2 poorten, rechtdoor of afslaand. Verder kan met het commando de aangewezen poort worden aan of uitgezet.
Meer is er niet. Alle hierboven genoemde accessoires moeten hiermee worden aangestuurd.
Het verhaal gaat hier over accessoires, locomotief en cv is een ander hoofdstuk.
Voor WMapp is eenvoudig het toverwoord, natuurlijk een plaatje van een ophaalbrug is duidelijk maar het DCC command ervoor is hetzelfde als voor een wissel. In het baanontwerp van WMapp daarom de accessoires als mono, alleen aan of uit, of dual als rechtdoor of afslaand tonen . Beide getekend als groene, rode of grijze rondjes. waarbij de kleur ook de stand aangeeft.
Wel voor de wissels linksom of rechtsom een uitzondering omdat deze natuurlijk ook in het baanplan, de rails zitten. Engelse kruisingen en 3-weg wissels zelf samenstellen uit 2 gewone wissels linksom en/of rechtsom.
Een en ander houdt in dat je als gebruiker zelf bepalen moet hoe het command er uit moet zien waarmee je het beoogde accessoire gaat aansturen.
Daarbij dan rekening houden met wat de decoder kan of doet. Decoders kunnen worden ingesteld om de DCC commands op een specifieke manier te interpreteren en uit te voeren. Als voorbeeld wissels met magneet spoel aandrijvingen. Deze mogen niet continue stroom krijgen, dan branden de spoelen door. De meeste commerciële decoders geven in de basis alleen een puls op de uitgang bij omschakelen. Dus channel wordt aangezet en na ongeveer een 250 milliseconde weer uitgezet. Märklin heeft / had als aanduiding K83 en K84 als de 2 manieren om de commands te interpreteren. Maar tegenwoordig kan dat met alle decoders worden ingesteld samen met veel meer opties als knipperlichten enzo.
In het baanontwerp van WMapp kun je op een plek klikken dan kun je kiezen voor een railstuk of wissel maar ook voor een mono (aan/uit) of dual ( omschakelen ) accessoire.
Het DCC adres kun je instellen.
Je kan instellen of een uitgang continue aanschakeld of alleen een puls geeft . In het laatste geval wordt na afloop van de pulsduur een uit command gestuurd. De pulsduur kan worden ingesteld in millisecondes.
Door herhaaldelijk te klikken op start kun je instellen in welke stand de accessoire staat na aanzetten (power-up). Of wat de stand moet worden na initialisatie.
De knop daarnaast kun je voor een mono accessoire kiezen welke poort wordt geschakeld, rechtdoor of afslaand. Bij een dual accessoire kun je de stand omkeren. Dit is voor de situatie dat het ' plaatje ' niet overeen komt met de werkelijke stand (van de wissel).
Ook kan een klein stukje tekst in het vak worden geplaatst.
Met groep kun je accessoires groeperen.
Twee situaties, Wissel knoppen, waarbij altijd alleen 1 knop aan is. Denk dan aan bedien knoppen voor de stand van een draaischijf. Heeft maar 1 stand en iedere positie eigen knop waarvan er maar eentje indicatie aan heeft. De andere situatie een wisselstraat, een knop op dezelfde groep als een paar wissels, met deze knop worden dan alle wissels in de groep gezet.
Aanmaken van een groep doe je door bij alle leden dezelfde tekst of code in te vullen.
maandag 12 juni 2023
WMapp wat is het?
Welkom bij de start van het WMapp blog.
Alle begin is lastig, deze blog gaat over de Wissel Motor applicatie. WMapp in het kort.
WMapp is een modelspoor programma voor window PC.
WMapp maakt van je computer een digitale DCC modelspoor centrale.
Het programma zal de komende dagen, weken, maanden en jaren nog wel in ontwikkeling blijven, met regelmaat zullen er nieuwe versies online komen met nieuwe functies en bugfixes.
De WMapp heeft/krijgt twee doelen.
Bedienen en instellen van WisselMotor arduino projecten.
De verschillende stand-alone arduino projecten die ik heb gemaakt en die ik op de modelspoorbeurs verkoop om de kosten van deze hobby een beetje af te dekken, kunnen (straks) met WMapp worden ingesteld en bediend.Handig omdat dit de projecten meer functies geeft, maar ook makkelijker omdat op het scherm van je windows computer veel meer informatie past dan op de kleine schermpjes op de projecten.
Gemaakte instellingen voor een arduino project kunnen ook als een bestand worden opgeslagen op je computer.
Maar zeker blijven alle projecten ook gewoon als volledig stand-alone werken, dus gebruik van de WMapp is een extra (niet noodzakelijke) optie.
Bij het schrijven van deze post zijn er al twee projecten in WMapp opgenomen : PenDelDCC en DCCmonitor.
WMapp als een 'Digitale DCC trein centrale'
RoBoot (2)
Afbeelding toont de huidige fase van Project RoBoot, rare naam, vreemd project, maar af en toe moet je de lat voor je zelf wat hoger of mi...
-
De verbinding tussen de windows PC met WMapp en de verschillende 'wisselmotor' arduino projecten gaat met gewone USB. Een arduino un...
-
De tweede versie van SchakelBord is klaar. Deze is vele keren eenvoudiger dan de eerste versie van enkele jaren terug en met veel meer funct...
-
MelDers is een van de wisselmotor arduino projecten, meer info over deze module kun je op de site vinden. MelDers sluit je ook aan op een US...
