zaterdag 15 juli 2023

PenDelDCC aanpassingen

Begonnen met wat aanpassingen aan PenDelDCC. Software niet maar de hardware de pcb die op de arduino zit. Aansluitingen moeten gelijk blijven en op dezelfde plek. Indeling van de pcb, vooral die 2 Tlp281-4 zitten op een plaats waar ze bij defect heel lastig zijn te vervangen. En juist die dingen gaan wel eens stuk omdat ze de verbinding zijn met de wereld buiten de pcb. Op de oude pcb gebruik ik een SN754410 als h-brug. Eerste experiment gaat nu voor een L6202. Ziet er veel belovend uit, duidelijk veel minder interne weerstand waardoor de warmte ontwikkeling veel minder is. 2 amp kan makkelijk. Dus misschien gaan we hier wel voor. Wel al twee gemold tijdens de testen, vooral omdat deze chip meer eisen steld aan zijn omgeving, meerdere bypass en bootsrap condensatortjes zijn echt noodzakelijk om de boel heel te houden. Maar lijkt erop dat ik dat nu stabiel heb. 3 locs gelijktijdig laten rijden gaat prima, meer lukt me niet want dan rijden ze telkens tegen elkaar aan, hiervoor is automatisch rijden een must. 

Op de pcb ga ik dubbelzijdig werken met componenten ook aan de onderkant, hierdoor zal de look en bediening er veel beter uit gaan zien.(hoop ik) 

Meerdere componenten als weerstanden en de inverters worden smd. 

Kortsluitbeveiliging, PenDelDCC heeft een beveiliging die eenvoudig meet of er een spanningsverschil staat op de rail aansluiting als dat volgens de logica zou moeten. Is dat er niet dan kan dit alleen door een kortsluiting en wordt de DCC uit gezet. Razend snel dus binnen 56 microseconden na ontstaan van de sluiting is de DCC al uit. 

Maar die L6202 daarvan is de interne weerstand veel lager dus heb ik de beveiliging wat scherper gezet. Gebruikers die een heel lage railspanning hebben, voor z- schaal ofzo, onder de 12V kunnen hier misschien een issue mee krijgen, zullen we moeten bezien. Voor die specifieke gevallen is dit erg eenvoudig op te lossen. 

Ga me nu bezig houden met het rijvenster van de locs, 

Rob


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Demo plank

 Project SchakelBord is klaar. Dit is het eerste project waarbij ik eerst de hardware heb verzonnen, de print met onderdelen, en daarna pas ...