woensdag 19 juli 2023

Loc functies

In een digitale locomotief zit een decoder.  WMapp werkt alleen met DCC. Het DCCprotocol, de lijst met afspraken die verteld hoe DCC moet werken, noemt een loc decoder een multi function decoder. Dus een decoder met meerdere functies. Een functie voor rijden natuurlijk en extra functies voor aan en uit zetten van decoder instellingen of extra aan de decoder aangesloten hardware als leds voor de front en sluit seinen enzo. Het aantal functies die DCC kan aansturen is in de loop van de tijd van 5 in het begin, naar 13 gegaan. later kwamen er weer 15 bij wat het totaal op 28 bracht, en jawel de nieuwste DCC decoders kunnen tot 128 functies gaan. Ik heb geen idee wat je daarmee moet, is waarschijnlijk vanwege die ( piep en sis ) geluidjes die moderne locs maken. De lezer merkt wel, Ik heb niet zoveel met die geluidjes. WMapp gaat het voorlopig doen met slechts 12 functies per loc. Volgens mij meer dan genoeg.

Net als bij de aansturing van accessoires zie je bij trein centrales en programmaas ook ritsen met plaatjes, iconen, die duidelijk moeten maken wat een functie doet. Dit maakt zoals ik het zie de hele materie van de loc functies hopeloos ingewikkeld. Een locfunctie is iets wat je aan of uit kan zetten en of dit een lichtje in een cabine is of een instelling  van de decoder of, vooruit, een geluidje, dat maakt niet uit.

WMapp krijgt daarom voor het instellen van de 12 functies 3 knoppen en een tekst. Knop 1 kiest 1 van de maximaal mogelijke 6 toetsen in het rijvenster. Met knop 2 bepaal je welke van de 12 functies geschakeld word met deze toets. Ronde knop 3 bepaald of de functie standaard aan of uit moet zijn en in de tekst komt een korte beschrijving van de functie.

In het rijvenster zijn dan alleen de toetsen zichtbaar waar een functie aanhangt. Op de toets wordt de korte beschrijving getoond. En natuurlijk een grijs of rood rondje wat aangeeft of de functie aan of uit staat.

Zeker, als het klaar is kom ik er nog wel eens op terug en zet ik er wel een plaatje bij ter verduidelijking.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Demo plank

 Project SchakelBord is klaar. Dit is het eerste project waarbij ik eerst de hardware heb verzonnen, de print met onderdelen, en daarna pas ...