zaterdag 30 september 2023

Automatisch rijden(4), richting

 In deel 3 ging het over het analyseren van de baan. Dat kan dus. Automatisch vanuit een melder kan worden bepaald hoe de verbindingen zijn naar andere melders. In het baanontwerp is dat een vast gegeven, een railstuk heeft dan altijd een aansluiting waar de trein het railstuk binnenkomt en een aansluiting, of meerdere aansluitingen bij wissels ofzo, waar de trein het railstuk weer verlaat. Dat is in een links en rechts oriëntatie vast te leggen, of zoals werkelijk bij het baanplan van WMapp in een aansluitnummer van 1 totenmet 8. Waarbij het lagere nummer altijd het ingaande en het hogere nummer het uitgaande aansluitpunt is. Ja, beste lezer, nu wordt het ingewikkeld.

Maar wel vast dus. Maar nu die trein, die is gezien de richting niet vast, hij kan vooruit of achteruit rijden en hij kan met zijn neus naar links of naar rechts staan. Verschillende rijrichting dus afhankelijk van deze twee parameters. Ach bij een heen- en weer baanplan redelijk constant, trein staat altijd met zijn neus dezelfde kant op, maar is er een ovaal of rondje of keerlus? Of draaischijf? Dan wisselt deze stand. 

Stand en richting kunnen bij start van het automatisch rijden worden ingegeven in WMapp maar zijn daarna dynamisch en worden in het automatisch rijden proces aanpast. Trein kan keren in een opstelspoor, of wanneer de treinen elkaar hebben vastgezet, deadlock is daar een goed veel gebruikt Nederlands woord voor. 

Bij draaischijven en keerlussen kan de stand van de loc veranderen. 

Daar ben ik dus nu best wel even een paar dagen mee aan het stoeien geweest en denk daar de oplossing voor gevonden te hebben. 

Wordt vervolgt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

RoBoot

 Tijdje niet gepost. Druk, vakantie en zo.  Laatste project SchakelBord is af, gaat mee naar de beurs en helemaal geworden wat ik ervan had ...