vrijdag 15 september 2023

Automatisch rijden (3); Trajecten

Een belangrijk verschil in WMapp met andere trein programma's  of centrales is dat de trajecten en mogelijke routes die een trein kan rijden, niet handmatig hoeven te worden ingegeven maar dat ze automatisch aan de hand van het getekende baanplan worden berekend. 

Zeker was dit even avontuur om goed werkend te krijgen, maar is uitgebreidt getest en werkt feilloos. Nog niet opgenomen in de huidige versie zoals te downloaden, omdat je er in dit stadium als gebruiker nog niks aan hebt. Als maker van WMapp zie ik dit zeker als het bereiken van een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het programma.

Een traject in WMapp is de railverbinding tussen twee melders. Een begin melder, waar komt de trein vandaan, en een eindmelder, waar moet de trein naartoe. De melder zelf is een of andere vorm van sensor of schakelaar die actief wordt als er een trein op de plek van de melder is. Bij het automatisch rijden wordt een trein waarvan de positie bekend is, dus het programma weet bij welke melder het staat, gestuurd op een traject waarvan de begin melder overeenkomt met de bekende positie van de trein. Het programma weet dan, wanneer de eind melder van dit traject actief wordt, de nieuwe positie van deze trein. 

Als voorbeeld, in het programma koploper zijn er meerdere schermen waarmee het baanplan kan worden getekend, een ander waarmee blokken in het baanplan kunnen worden gezet en aan de blokken kunnen meerdere melders worden aangewezen. 

In WMapp werkt het anders. In baanontwerp teken je het baanplan met railstukken. Recht, bocht, linkse of rechtse wissel en gelijkvloerse vaste kruising. Aan een recht of bocht railstuk kun je dan een melder toevoegen. Vanzelfsprekend moet de melder ook op de modelbaan op deze plek zitten.

Na het laden van een baanplan, baanplannen kunnen een naam krijgen en kunnen worden opgeslagen in je computer, gaat WMapp het baanplan onderzoeken. Hierbij wordt onder veel meer alle mogelijke trajecten bepaald.

In een traject kunnen een onbeperkt aantal railstukken worden opgenomen. Ook wissels en de stand van deze wissels om het traject te kunnen rijden. Wil WMapp een traject laten berijden, moet het traject vrij zijn. Gekeken wordt of er wissels zijn opgenomen in het beoogde traject die ook zijn opgenomen in andere trajecten die al, door een andere trein, worden bereden. Zo een traject kan dan niet gekozen worden. Een kruising in een traject wordt opgenomen als een blokkade met hetzelfde doel. 

Dit wordt automatisch door WMapp gedaan. Als gebruiker hoef je alleen maar de modelbaan te tekenen. 

Echt uniek in WMapp is de mogelijkheid om in het baanplan ongelijkvloerse kruisingen op te nemen. Een spoor wat over een ander spoor gaat of er onderdoor. Dit is iets anders dan de 'lagen' die je vaak vindt in andere trein programma's of centrales. In WMapp kun je behalve het 'actieve' railstuk ook een railstuk als brug, dus over het actieve railstuk, en een railstuk als tunnel, onder het actieve railstuk, opnemen. Wissels en al het andere waar je op moet kunnen klikken kunnen alleen in het actieve rail worden geplaatst. En voor het plaatsen van een brug of tunnel railstuk moet er ook een actief railstuk in dat vakje zijn. Een brug is altijd een railstuk over een actief railstuk, of een tunnel er onder door.

Dit geeft unieke  mogelijkheden. Zeker kan een baanplan veel realistischer worden getekend zonder de cryptische verwijzingen naar andere lagen. Maar ook het schaduwstation kan in het zelfde baanplan direct worden getekend en verbonden. 

Wordt vervolgt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

RoBoot

 Tijdje niet gepost. Druk, vakantie en zo.  Laatste project SchakelBord is af, gaat mee naar de beurs en helemaal geworden wat ik ervan had ...