maandag 4 september 2023

Melders(2) IRrail Infrarood detectie voor K-rail.

Sensoren, (terug)melders kunnen op meerdere manieren worden gemaakt. Traditioneel kennen we de 'massadetectie' en 'stroomdetectie'. Bij beide methoden moet er van een stukje spoor  1 railstaaf  worden geïsoleerd. Bij massadetectie kan dan dit geïsoleerde deel vaak direct op een detector, een S88 module, worden aangesloten. Bij stroomdetectie is nog wat techniek nodig welke meet of er op het geïsoleerde deel stroom wordt gebruikt. Is dat zo dan wordt de melder actief.

Maar bij beide moet de rails uit de baan worden genomen en geprepareerd. Voor een baan in aanbouw zeker geen probleem, maar een bestaande baan met misschien al scenery is dit zonder sloopwerkzaamheden niet te doen. Ook bij voortschrijdend inzicht, de geplaatste melder zit op de verkeerde plek, of we zijn er een  vergeten is dit een probleem. 

Een melder die bij een bestaande baan zonder slopen kan worden ingezet is dan nodig. Twee methoden zijn populair. Met magnetisme, reedcontacten of HALLsensoren. En de tweede methode is met infrarood licht. 

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar daar ga ik nu verder even niet op door.

Beide hebben voor en nadelen. Op de Houten beurs heb ik hall sensoren en IRreflectie sensoren in verschillende uitvoeringen bij me. 

De micro-reflectie sensor heb ik zo gemaakt dat deze tot wel 2cm voorbij rijdende treinen kan detecteren.  Maakt deze sensor wel erg gevoelig voor zonlicht.

Recentelijk heb ik een nog kleinere ir- reflectiesensor gemaakt. Slechts 4x14mm. Deze past tussen de bielzen van K-rails. En misschien ook wel andere railsystemen, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. 

Deze sensor heb ik maximaal ongevoelig gemaakt voor direct daglicht, heeft ook maar een beperkt bereik. Maar de sensor zit in het midden van de rails, waar de reflecterende, stroomafnemer van de locomotief op ongeveer 1mm afstand van de sensor overheen komt.  

De afstand tussen de bovenkant van de sensor en de bovenkant van de 'pukkel'  van de K-rails is ongeveer 1mm. En de sleper, stroomafnemer, onder loc is blank metaal wat heel goed reflecteert. De sleper is ook relatief lang zodat een over de melder rijdende  trein de melder lang bezet houdt. In vergelijking met een naast de baan geplaatse IR sensor of HALLsensor.  Het resultaat een zeer betrouwbare melding.

Wagens hebben doorgaans geen sleper. Door op de onderkant van de wagen een klein, niet zichtbaar, spiegeltje te plakken, kunnen ook deze de melder activeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

RoBoot

 Tijdje niet gepost. Druk, vakantie en zo.  Laatste project SchakelBord is af, gaat mee naar de beurs en helemaal geworden wat ik ervan had ...