zaterdag 14 september 2024

Demo plank

 Project SchakelBord is klaar. Dit is het eerste project waarbij ik eerst de hardware heb verzonnen, de print met onderdelen, en daarna pas de bijbehorende software. Weet nog dat ik toen helemaal nog niet zeker wist of alle onderdelen van het project ook inderdaad samen zouden kunnen gaan werken. Het arduino project heeft een DCC encoder die een DCC signaal maakt. Maar ook een DCC decoder die een DCC signaal uitleest. Beide zitten in dezelfde tijdschaal, gelijktijdig dus.  De NMRA decoder, was gewoon veel te groot dus zelf een decoder verzonnen op basis van een externe register interrupt, de encoder werkt met een interrupt op een van de drie timers. De encoder heeft een buffer waar tijdelijk de commands in worden opgeslagen, de interrupt van de decoder heeft hogere prioriteit dan die van de encoder. Anders gezegd als er een command wordt ontvangen dan wordt de encoder even gepauzeerd. Natuurlijk de stroom pulsen gaat gewoon door.
Uitgebreid getest op mijn automatische modelbaan aangestuurd door WisselMotor(het programma) en PenDelDCC(als USB~DCC interface) en werkt perfect.
Voor de smartleds is ook een serieel aansturing nodig. Dit werkt op een hogere tijdschaal, gaat veel sneller dan de dcc en zit de dcc niet in de weg. In de duur van 1 'dcc' puls wordt de data voor alle 64 pixels uitgezonden. Het uitlezen van de 64+11 schakelcontacten gaat natuurlijk vele malen langzamer haast in een voor ons te behappen tijdschaal. De contacten worden in sets van 8, set voor set uitgelezen, per single schakelaar ongeveer een keer per 32ms.
De logica, wat alles aanstuurt wat er moet gebeuren, staat helemaal achteraan in de rangschikking. Dit is door ons te zien en gaat zo langzaam dat de arduino dit afwerkt als er even niks anders te  doen valt.  

Op de Demoplank die ik altijd meeneem naar de Houten beurs heb ik SchakelBord ook geplaatst. Aangesloten op de ServoControl en DeKoder die beide ook op de plank zitten. Met de DCC aansluiting naar ServoControl laat ik zien hoe ServoControl met DCC aan te sturen is, en hoe de wisselstraat functie werkt van SchakelBord door alle 8 servo's tegelijk in een stand te zetten.
In DeKoder heb ik een fotoflits ingesteld met twee timers. SchakelBord triggered met een DCC command deze 'fotograaf'. 
Hiermee wordt de moment schakel functie van SchakelBord gedemonstreerd. 

Ook neem ik mee naar Houten een stuk M-Rails waar ik een IRrail sensor op heb gezet.
Een terugmelder maken op M-rail is gewoon lastig. Je hebt schakel rails maar die zijn ondertussen ook meer dan 30 jaar oud. Magnetische toepassingen met reedcontact of hallsensor is haast niet te doen omdat de rails van ijzer is. Verder kun je gaan zagen en slijpen om een stuk spoorstaaf te isoleren. 

Met een IRrail infrarood reflectie sensor is het wel heel eenvoudig om een terugmelder te maken op M-rail. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Demo plank

 Project SchakelBord is klaar. Dit is het eerste project waarbij ik eerst de hardware heb verzonnen, de print met onderdelen, en daarna pas ...