dinsdag 7 november 2023

Update v2.02

 Vandaag een update op de website gepubliceerd. 

Wat kan er nu met WMapp?

  • 3 arduino projecten van Wisselmotor.nl kunnen worden aangesloten met een USB kabel. PenDelDCC, MelDers en DCCmonitor. Door DCCmonitor aan te sluiten zijn de verschillende DCC commando beter te zien en te filteren. MelDers is als terug melders monitor te gebruiken op een standaard S88 systeem. Ook geeft MelDers meldingen zonder dat het aangesloten is op een S88 systeem. Te gebruiken als systeem voor bezetmeldingen of andere gebruikers input naar WMapp. PendelDCC kan met WMapp volledig worden ingesteld en bedient wat het programmeren van routes en alle andere zaken in PenDelDCC veel eenvoudiger maakt. In combinatie met WMapp is PenDelDCC ook een volledige DCCcentrale. Via de USB aansluiting stuurt WMapp commando's die door PenDelDCC als DCC commands op de rails worden gezet.
  • Baanplan. Na het installeren van WMapp opent het programma, het vraagt direct om een bestand 'actievelocs' op een door jouw te kiezen locatie  op te slaan. Een systeembestand wat noodzakelijk is. In het grote, nu nog lege witte middenvenster kun je een baanplan tekenen. Klik daarvoor op de knop baanplan wat een nieuw venster opent. Het tekengebied is aan te passen met de plus en min knopjes op de randen. Met een knop links boven in de hoek kun je een raster laten verschijnen wat het tekenen makkelijker maakt.  Klik op een vakje in het raster opent een venster waarmee je baanstukken, rails en andere zaken in het vakje kunt zetten. Rechte en kromme rails, kruising, wissels enzo. Eigenschappen van bv.een wissel als dccadres kunnen hier worden ingevuld. Op railstukken kunnen melders met hun instellingen en eigenschappen worden geplaatst. Baanplannen kunnen met opslaan en laden worden opgeslagen en terugeladen. Het laatst bewerkte baanplan wordt automatisch na het starten van WMapp geladen.
  • In locomotieven kun je locs aanmaken en opslaan. Ook kun je ze toewijzen als actieve loc. De loc komt dan in een klein venster links. Een klik daarop opent het rijvenster van de loc. Er is een keuze tussen handmatig rijden of automatisch. In automatisch moet je de oriëntatie van de loc opgeven, hoe staat de neus en gaat het vooruit of achteruit. Verder de plek waar de loc op de baan staat. Actieve melders zijn rood, daar kun je uit kiezen. Druk op rijden en de loc gaat volledig automatisch rijden.
  • In baanontwerp kun je al melderacties aan maken. Melders worden natuurlijk gebruikt voor bezet of terugmelding, maar je kan ook een melder gebruiken voor een actie zoals bv. het omleggen van een wissel, met een fysieke schakelaar aangesloten op de melder. 
Best al veel, ik maak dit programma gelijk op met het maken van een nieuwe modelbaan, en de treinen rijden hier al vrolijk in het rond, totdat ze elkaar weer in een deadlock rijden, maar dat is voor een andere keer. 

Wordt vervolgt.....

donderdag 2 november 2023

Automatisch rijden(7), snelheden en afstanden

 Locs rijden nu met de laatste versie van WMapp automatisch routes. Nog heel veel fouten onderweg, verkeerde afslagen en deadlocks bij meerdere locs, maar voor een eenvoudig baanontwerp werkt het. 

Natuurlijk moeten de locs langzaam beginnen met rijden en op tijd afremmen om langzaam aan te komen in het volgende station. Zeker niet abrupt starten en stoppen. Al snel ga je dan denken aan snelheid en afstanden op een of andere manier meten. En een heel circus optuigen om deze waardes te gebruiken om versnellingen en afremmen te berekenen en deze waardes opslaan voor vervolgsessies. Veel treinenprogrammaas gebruiken dit principe. 

De snelheid per snelheidstap nauwkeurig bepalen met bv. mijn SpeedMeter arduino project of met een ander een hulpprogramma of een functie in het treinenprogramma. Deze gevonden waardes daarna in het programma ingeven. De afstanden tussen de meldpunten kunnen dan door het programma worden berekend. 

Maar goed bekeken, de lengtes van de trajecten zijn natuurlijk ook niet 'op schaal'.  Een wisselstraat in het echt bij grootspoor met een overall lengte van een kilometer is op H0 altijd nog een metertje of 9, en zoveel ruimte hebben we meestal niet op zolder. Dus snelheden op schaal resulteerd in treinen die veel te snel rijden. De snelheden instellen op dat het er gewoon zo realistisch als mogelijk uitziet is de praktijk.

Zeker hebben programma's als koploper en Itrain bewezen dat het op deze manier wel perfect kan werken. Maar kan het niet simpeler?

De hele reden waarom ik WMapp aan het maken ben is, afgezien van het feit dat het gewoon hartstikke leuk is om te doen en dat je apetrots bent op jezelf als het überhaupt lukt, dat het eenvoudig moet worden, en dat meten van snelheden en afstanden is zo een gedoe.  Ik wil gewoon een baan plan tekenen, loc op de rails en op start drukken en de rest moet vanzelf gaan. 

Dus wat heb ik bedacht. WMapp werkt met PenDelDCC als centrale. (Of met een door jezelf te maken USB>DCC interface). Geen multiprotocol centrale, alleen DCC en alleen 28 snelheidsstappen. Zeker kun je met CV instellingen curves maken in de relaties tussen deze 28 stappen. Maar, we houden het eenvoudig, in WMapp nemen we de verschillende snelheidsstappen alsof ze volledig lineair oplopen. 

In WMapp kun je voor een loc in het locvenster een max, med en min snelheidsstap instellen. Max de maximale snelheidsstap waarin de loc mag rijden, komt voor als een loc een route, traject rijdt en het opvolgende traject, route is al bepaald en gereserveerd. De loc gaat dan niet vertragen  en stoppen  maar rijd op volle snelheid het volgende traject in. Min is de minimale snelheidsstap die de loc kan rijden, dit wordt dus eigenlijk de eerste snelheidsstap. Gebruikt vooral in het laatste stukje van een traject wachtend tot de melder actief wordt en de loc stopt. Med, medium of gemiddeld. Is de lengte van een route, traject bepaald, waarover later meer, dan rijdt de loc in snelheidsstap med +2 extra stappen tot het punt waar het afremmen moet beginnen. Is de lengte van het traject nog niet bepaald dan rijdt de loc in de snelheidsstap med -2 stappen totdat de melder van het station waar de loc naar  op weg is actief wordt en stopt de loc. 

Het automatische rijden wordt aangestuurd door een klok. 2x Per seconde wordt gekeken of er iets aan het auto-rijden van een loc moet veranderen.  Als voorbeeld stoppen als de loc het doel heeft bereikt, of sneller of langzamer gaan rijden als dat mag of moet. Bij begin van een traject wordt een variabele die de lengte van het te rijden traject voorsteld op nul gezet. Zolang de loc rijdt, en dus nog niet het eindstation van dit traject heeft bereikt, wordt deze waarde op iedere klik van de klok, 2x per seconde dus, verhoogd met de snelheidsstap waar de loc dan in rijdt. Bij het bereiken van het eindstation wordt deze waarde als de lengte/snelheid van het zojuist gereden traject opgeslagen. De rijrichting wordt hierin meegenomen, een traject heeft voor iedere loc twee waardes vooruit en achteruit rijdend. Wordt  hetzelfde traject later weer een keer gereden dan wordt de nieuwe waarde met de eerder gemeten waarde gemiddeld en dit wordt dan als de nieuwe lengte/snelheid waarde voor deze loc in deze richting rijdend onthouden.

Lengte/snelheid. Stel een gemeten waarde is 112. In snelheidsstap 28 rijdend is de loc dan 4 seconde onderweg op dit traject. Rijdend in snelheidsstap 1 duurt deze rit dan 112 seconden. In snelheidstap 8 112/8=14 seconden. De snelheid van de loc wisseld voortdurend en het gereden deel van het traject wordt in mindering gebracht op de totale afstand/snelheid. Op ieder moment is dus bekend hoever er nog moet worden gereden op dit traject. Van de huidige snelheid kan worden berekend hoeveel van deze afstand/snelheid nodig is om de loc met de minimale snelheid op het station te laten aankomen, dus wanneer het afremmen moet beginnen. 

En dit werkt dus. Al geïmplementeerd in WMapp. Versnellen, vertragen en stoppen wordt volledig automatisch bepaald. Wat je als gebruiker nog wel moet doen is de snelheden max, med en min instellen zodanig dat het er allemaal gewoon goed en realistisch uitziet.

Deze versie heb ik gepubliceerd en kun je downloaden van de website. Zoals vermeld zit nog vol met fouten, bugmeldingen naar mij hebben nu nog geen nut, er wordt aan gewerkt. Wel ben ik geïnteresseerd in hoe het installatie proces is verlopen of het überhaupt is gelukt, een mailtje hierover wordt op prijs gesteld.

Ik ga nu beginnen aan een 'afstand' bediening op de baan, om accessoires te kunnen schakelen zonder dat ik achter ' de computer' hoef te zitten. Ja ik weet er zijn prachtige digitale oplossingen voor als loconet of allerlei WiFi gedoe met apps, maar ook hier geldt ik wil iets eenvoudigs..

Wordt vervolgt....






dinsdag 24 oktober 2023

Automatisch rijden(6), Richting

De richting waarin een loc, trein gaat rijden. Lijkt eenvoudig, vooruit of achteruit. Maar een loc kan met zijn neus naar rechts staan of met zijn neus naar links. Met een baanplan in essentie een heen-en-weer nog steeds geen probleem, voor de start geef je de rijrichting en de stand van de loc op de rails aan.

Maar een baanplan met ovaal, rondgang of keerlus dan is een links/rechts aanduiding onvoldoende. Voor een rondgang kan dit nogwel, als we de richting niet links/rechts maar vanuit het midden bezien van het ovaal en dan denken als 'neus met de klok mee' of 'neus tegen de klok in'. Dit is zoals het in PenDelDCC is gedaan. 

Maar een keerlus dat gaat niet. Heeft de loc de keerlus gereden dan staat het op dezelfde rails in de zelfde rijrichting maar gekeerd op de rails en worden vervolg trajecten in de verkeerde richting gezocht.

De oplossing is gevonden in het bepalen van de trajecten, of routes. Een traject brengt de trein, loc van een beginmelder of station naar een doelmelder. Traject bestaat uit een rits railstukken aan elkaar, ieder railstuk in het traject heeft twee aansluitingen. Afhankelijk van de richting waarin dit traject wordt gereden, heeft een railstuk een aansluiting waar de trein erop komt en een aansluiting waar de trein het railstuk weer verlaat. Bepaald wordt de beginaansluiting van het hele traject en de eindeaansluiting. 

Van beide aansluitingen wordt bepaald of ze rechts of links ten opzichte van het centrum van het baanplan zitten. Zit een van de aansluitingen aan de ene kant en de andere aan de andere kant, dan wordt de stand van de loc door het rijden van dit traject niet gekeerd, zitten beide aansluitingen aan  dezelfde kant dan zal de loc na het rijden van dit traject gekeerd zijn.

Door dit mee te nemen in het bepalen van het volgende te rijden traject worden de juiste vervolgtraject gevonden in de goede rijrichting.

Mee eens, een ingewikkeld verhaal, inmiddels geïmplementeerd in WMapp en werkt perfect.

Een ander issue is het bepalen wanneer een trein het eindstation of doelmelder hoeft  bereikt.  Arduino project MelDers stuurt het bezet worden of weer vrij komen van een melder over de USB aan WMapp.

Periodiek testen we tijdens het rijden van het traject of de doel melder bezet is en is de loc op einde traject aangekomen. Maar...dat werkte niet goed, als de trein snel rijdt is de periode dat de melder actief is om meerdere redenen te kort. 

Oplossing is een lijst met melders. Als een route aan een loc wordt toegewezen dan wordt de doelmelder in deze lijst opgenomen. Wordt een melder actief, dan wordt gekeken of deze melder in de lijst voorkomt en als dat zo is dan wordt aangegeven dat deze bezet, actief is. Deze lijst wordt nu periodiek bekeken door het proces van het rijden van een loc op dit traject. ziet deze dat de melder bezet is, dus einde traject, onder nog veel meer wordt dan deze melder gewist uit deze lijst. Op deze manier onderbreekt het actief worden van de doelmelder het proces van rijden van een traject in plaats van dat af en toe wordt gekeken of de loc al in het doelstation is aangekomen. En dit werkt zonder fouten bij alle snelheden.

Wordt vervolgd....



donderdag 19 oktober 2023

Automatisch rijden(5), De eerste rit

 In deel 4 is bewezen dat het mogelijk is om met alleen het tekenen van een baanplan trajecten en routes te bepalen die een trein, locomotief kan rijden. Maar het is niet nodig alle mogelijke trajecten te bepalen voor het rijden. In het rijvenster van een loc kiezen we het station waar de loc staat. Een klik op het tekstvak 'station' toont een lijst met alle bezette melders die niet door een andere loc zijn bezet. Een klik in de lijst kiest het station waar de loc is. Ook kan de oriëntatie van de loc met een paar klikken worden ingesteld. Er zijn dan 4 mogelijkheden. Neus naar links of rechts en natuurlijk vooruit of achteruit rijdend. Deze instellingen zijn voorlopig even te bereiken met een knop die wisselt tussen 'auto' en 'stop'. Als auto dan kan de loc handmatig worden gereden, knop zet dan de loc naar automatisch  rijden. Dan toont de knop stop en werkt de knop als noodstop die het automatisch rijden en de loc direct stopt.  

Verder zie je in auto mode een knop die wisselt tussen rijden en wachten. Bij rijden start het de loc, bij wachten rijdt de loc door tot zijn doelstation en gaat dan niet meer verder. 

Dit zal er in latere versies heel anders uit gaan zien maar is nu nodig om de vele 'onder de motorkap functies' te kunnen programmeren. 

Dus huidige positie en richting waarin de loc gaat rijden gekozen en een druk op rijden en het automatische proces wordt gestart. 

In gewone mensentaal neergeschreven gaat dan het volgende gebeuren.

  • Alle mogelijke trajecten naar een ander station (melder)  worden bepaald in deze richting waarin de loc gaat bewegen. Deze worden in een lijst gezet met een volledige beschrijving van dit traject. Wissels en de stand van de wissel alsmede eventuele blokkades, denk dan aan een vaste gelijkvloerse kruising,  worden in deze beschrijving vermeld. Deze beschrijving heeft een opmaak die later weer door het programma kan worden gelezen. Het aantal gevonden trajecten is onbeperkt. Als voorbeeld een schaduwstation met 10 sporen. Vanuit de baan naar het schaduwstation zijn er dan minstens  10 verschillende trajecten mogelijk naar de 10 verschillende opstelsporen.
  • De lijst met mogelijke trajecten wordt nu doorzocht of er trajecten zijn waarin elementen zitten die bezet zijn door een andere loc. Wissels, blokkades of de stations. Deze 'bezette' trajecten worden uit de lijst verwijderd.
  • Uit de resterende trajecten wordt nu willekeurig eentje uitgezocht en daarvan wordt weer een traject gemaakt in een andere lijst met trajecten die deze specifieke loc achter elkaar gaat rijden.
  • Maar soms zijn er geen trajecten te vinden in deze richting. Denk daarbij aan een opstelspoor  of kopstation. Dan wordt de rijrichting omgezet. Daarna begint het proces opnieuw nu in de tegengestelde richting. Worden ook in deze richting geen trajecten gevonden, wat eigenlijk niet kan want hoe is die trein daar dan gekomen, dan wordt het automatisch rijden gestopt.
  • Er is dus een traject bepaald, trajectbeschrijving wordt uitgelezen, het doelstation waar de loc naar toe gaat. De wissels worden 1 voor 1 met tussenpozen ingesteld. Verder worden de opgenomen wissels, blokkades en het doelstation opgenomen in lijsten van respectievelijk bezette wissels bezette melders, en bezette blokkades. Het beginstation was al bezet gezet bij het kiezen waar de loc staat.
  • Nu wordt de snelheid van de loc ingesteld en gaat de loc rijden. Vertragen  en versnellen en afstands en snelheidsmetingen daar doen we nu nog niet aan dat is voor later.
  • De loc rijdt. Gekeken wordt naar mogelijke vrije trajecten bezien vanuit het doelstation en natuurlijk de huidige richting. Hetzelfde proces als hierboven al beschreven. Is er succesvol een 'vervolgtraject' bepaald dan wordt deze in de lijst van te rijden trajecten door deze loc gezet. We kunnen zo meerdere vervolg routes of trajecten  vastleggen maar voorlopig houden we het even bij 2. Het traject wat wordt gereden en het traject wat daaropvolgend wordt gereden. 
  • Loc bereikt het doelstation. Het gereden traject gaat uit de lijst, het vervolg traject is nu het huidige traject, doelstation wordt ingesteld, loc rijdt gewoon door. Een heel circus van bezet stellen en vrijgeven van melders, blokkades en wissels volgt waar ik nu even niet op inga. Is er geen vervolg traject gevonden, zoals bij alles bezet of een kopstation, opstelspoor dan stopt de loc. 
  • Loc rijdt dus altijd door van een opstelspoor naar een ander opstel spoor. Daar wordt gekeerd en loc rijdt de andere richting op.
Dat werkt dus nu. Het te downloaden versie heeft dit nog niet. Er zijn nog veel te veel andere issues die nog moeten worden toegevoegd voordat het automatisch rijden in de praktijk kan worden gebruikt.

Wordt vervolgd.....

zaterdag 30 september 2023

Automatisch rijden(4), richting

 In deel 3 ging het over het analyseren van de baan. Dat kan dus. Automatisch vanuit een melder kan worden bepaald hoe de verbindingen zijn naar andere melders. In het baanontwerp is dat een vast gegeven, een railstuk heeft dan altijd een aansluiting waar de trein het railstuk binnenkomt en een aansluiting, of meerdere aansluitingen bij wissels ofzo, waar de trein het railstuk weer verlaat. Dat is in een links en rechts oriëntatie vast te leggen, of zoals werkelijk bij het baanplan van WMapp in een aansluitnummer van 1 totenmet 8. Waarbij het lagere nummer altijd het ingaande en het hogere nummer het uitgaande aansluitpunt is. Ja, beste lezer, nu wordt het ingewikkeld.

Maar wel vast dus. Maar nu die trein, die is gezien de richting niet vast, hij kan vooruit of achteruit rijden en hij kan met zijn neus naar links of naar rechts staan. Verschillende rijrichting dus afhankelijk van deze twee parameters. Ach bij een heen- en weer baanplan redelijk constant, trein staat altijd met zijn neus dezelfde kant op, maar is er een ovaal of rondje of keerlus? Of draaischijf? Dan wisselt deze stand. 

Stand en richting kunnen bij start van het automatisch rijden worden ingegeven in WMapp maar zijn daarna dynamisch en worden in het automatisch rijden proces aanpast. Trein kan keren in een opstelspoor, of wanneer de treinen elkaar hebben vastgezet, deadlock is daar een goed veel gebruikt Nederlands woord voor. 

Bij draaischijven en keerlussen kan de stand van de loc veranderen. 

Daar ben ik dus nu best wel even een paar dagen mee aan het stoeien geweest en denk daar de oplossing voor gevonden te hebben. 

Wordt vervolgt....

vrijdag 15 september 2023

Automatisch rijden (3); Trajecten

Een belangrijk verschil in WMapp met andere trein programma's  of centrales is dat de trajecten en mogelijke routes die een trein kan rijden, niet handmatig hoeven te worden ingegeven maar dat ze automatisch aan de hand van het getekende baanplan worden berekend. 

Zeker was dit even avontuur om goed werkend te krijgen, maar is uitgebreidt getest en werkt feilloos. Nog niet opgenomen in de huidige versie zoals te downloaden, omdat je er in dit stadium als gebruiker nog niks aan hebt. Als maker van WMapp zie ik dit zeker als het bereiken van een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het programma.

Een traject in WMapp is de railverbinding tussen twee melders. Een begin melder, waar komt de trein vandaan, en een eindmelder, waar moet de trein naartoe. De melder zelf is een of andere vorm van sensor of schakelaar die actief wordt als er een trein op de plek van de melder is. Bij het automatisch rijden wordt een trein waarvan de positie bekend is, dus het programma weet bij welke melder het staat, gestuurd op een traject waarvan de begin melder overeenkomt met de bekende positie van de trein. Het programma weet dan, wanneer de eind melder van dit traject actief wordt, de nieuwe positie van deze trein. 

Als voorbeeld, in het programma koploper zijn er meerdere schermen waarmee het baanplan kan worden getekend, een ander waarmee blokken in het baanplan kunnen worden gezet en aan de blokken kunnen meerdere melders worden aangewezen. 

In WMapp werkt het anders. In baanontwerp teken je het baanplan met railstukken. Recht, bocht, linkse of rechtse wissel en gelijkvloerse vaste kruising. Aan een recht of bocht railstuk kun je dan een melder toevoegen. Vanzelfsprekend moet de melder ook op de modelbaan op deze plek zitten.

Na het laden van een baanplan, baanplannen kunnen een naam krijgen en kunnen worden opgeslagen in je computer, gaat WMapp het baanplan onderzoeken. Hierbij wordt onder veel meer alle mogelijke trajecten bepaald.

In een traject kunnen een onbeperkt aantal railstukken worden opgenomen. Ook wissels en de stand van deze wissels om het traject te kunnen rijden. Wil WMapp een traject laten berijden, moet het traject vrij zijn. Gekeken wordt of er wissels zijn opgenomen in het beoogde traject die ook zijn opgenomen in andere trajecten die al, door een andere trein, worden bereden. Zo een traject kan dan niet gekozen worden. Een kruising in een traject wordt opgenomen als een blokkade met hetzelfde doel. 

Dit wordt automatisch door WMapp gedaan. Als gebruiker hoef je alleen maar de modelbaan te tekenen. 

Echt uniek in WMapp is de mogelijkheid om in het baanplan ongelijkvloerse kruisingen op te nemen. Een spoor wat over een ander spoor gaat of er onderdoor. Dit is iets anders dan de 'lagen' die je vaak vindt in andere trein programma's of centrales. In WMapp kun je behalve het 'actieve' railstuk ook een railstuk als brug, dus over het actieve railstuk, en een railstuk als tunnel, onder het actieve railstuk, opnemen. Wissels en al het andere waar je op moet kunnen klikken kunnen alleen in het actieve rail worden geplaatst. En voor het plaatsen van een brug of tunnel railstuk moet er ook een actief railstuk in dat vakje zijn. Een brug is altijd een railstuk over een actief railstuk, of een tunnel er onder door.

Dit geeft unieke  mogelijkheden. Zeker kan een baanplan veel realistischer worden getekend zonder de cryptische verwijzingen naar andere lagen. Maar ook het schaduwstation kan in het zelfde baanplan direct worden getekend en verbonden. 

Wordt vervolgt....

maandag 4 september 2023

Melders(2) IRrail Infrarood detectie voor K-rail.

Sensoren, (terug)melders kunnen op meerdere manieren worden gemaakt. Traditioneel kennen we de 'massadetectie' en 'stroomdetectie'. Bij beide methoden moet er van een stukje spoor  1 railstaaf  worden geïsoleerd. Bij massadetectie kan dan dit geïsoleerde deel vaak direct op een detector, een S88 module, worden aangesloten. Bij stroomdetectie is nog wat techniek nodig welke meet of er op het geïsoleerde deel stroom wordt gebruikt. Is dat zo dan wordt de melder actief.

Maar bij beide moet de rails uit de baan worden genomen en geprepareerd. Voor een baan in aanbouw zeker geen probleem, maar een bestaande baan met misschien al scenery is dit zonder sloopwerkzaamheden niet te doen. Ook bij voortschrijdend inzicht, de geplaatste melder zit op de verkeerde plek, of we zijn er een  vergeten is dit een probleem. 

Een melder die bij een bestaande baan zonder slopen kan worden ingezet is dan nodig. Twee methoden zijn populair. Met magnetisme, reedcontacten of HALLsensoren. En de tweede methode is met infrarood licht. 

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar daar ga ik nu verder even niet op door.

Beide hebben voor en nadelen. Op de Houten beurs heb ik hall sensoren en IRreflectie sensoren in verschillende uitvoeringen bij me. 

De micro-reflectie sensor heb ik zo gemaakt dat deze tot wel 2cm voorbij rijdende treinen kan detecteren.  Maakt deze sensor wel erg gevoelig voor zonlicht.

Recentelijk heb ik een nog kleinere ir- reflectiesensor gemaakt. Slechts 4x14mm. Deze past tussen de bielzen van K-rails. En misschien ook wel andere railsystemen, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. 

Deze sensor heb ik maximaal ongevoelig gemaakt voor direct daglicht, heeft ook maar een beperkt bereik. Maar de sensor zit in het midden van de rails, waar de reflecterende, stroomafnemer van de locomotief op ongeveer 1mm afstand van de sensor overheen komt.  

De afstand tussen de bovenkant van de sensor en de bovenkant van de 'pukkel'  van de K-rails is ongeveer 1mm. En de sleper, stroomafnemer, onder loc is blank metaal wat heel goed reflecteert. De sleper is ook relatief lang zodat een over de melder rijdende  trein de melder lang bezet houdt. In vergelijking met een naast de baan geplaatse IR sensor of HALLsensor.  Het resultaat een zeer betrouwbare melding.

Wagens hebben doorgaans geen sleper. Door op de onderkant van de wagen een klein, niet zichtbaar, spiegeltje te plakken, kunnen ook deze de melder activeren.

RoBoot (2)

  Afbeelding toont de huidige fase van Project RoBoot, rare naam, vreemd project, maar af en toe moet je de lat voor je zelf wat hoger of mi...