woensdag 15 mei 2024

SchakelBord

Tijdje niet gepost. Werk aan WMapp staat even stil omdat ik aan andere projecten momenteel werk. Een robot schip, werknaam RoBoot waarmee straks op mijn baan een locomotief of wagon via (namaak)water kan worden vervoerd. Op en afrijden verplaatsen, een spoorbrug die open moeten kunnen, kortom een heel circus. 

Veel uitdagingen zijn nodig, een of andere draadloze besturing, denk nu aan RC. Stroomvoorziening op de boot, een diesel aggregaat zal op H0 schaal niet passen, voortstuwing-aandrijving. En natuurlijk het varen zelf het vinden van de route. 

En dat alles moet dan automatisch in de treinenloop worden opgenomen en aangestuurd door WMapp. Af en toe zal ik de voortgang vermelden. Momenteel de boot aan het tekenen, het fysieke maken, misschien in houtbouw of gewoon in een keer laten 3D printen.

Een van de eerste arduino projecten was SchakelBord. Het idee erachter was om voor niet-digitale modelspoor rijders het mogelijk te maken toch digitale componenten als servo's voor omleggen van wissels te gebruiken. Een zelf te maken bedien paneel met drukknoppen en signaal leds aansluiten op SchakelBord, en via twee draden een DCC signaal versturen die op zijn beurt  decoders aanstuurd welke dan weer de wissels of andere accessoires bediend. 

Eerste versie werkt prima en heb ik zelf haast dagelijks in gebruik, maar was hopeloos ingewikkeld. Vandaar het idee voor een tweede versie. De hardware, de shield is momenteel in de maak. Programma ga ik deze keer pas maken als de hardware klaar is. Voor dit idee zijn zo veel verbindingen nodig, Bedenk max. 64 drukknoppen. Dit is op een breadbord gewoon niet te doen. 

Wordt vervolgt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

RoBoot

 Tijdje niet gepost. Druk, vakantie en zo.  Laatste project SchakelBord is af, gaat mee naar de beurs en helemaal geworden wat ik ervan had ...