woensdag 2 augustus 2023

MelDers

MelDers is een van de wisselmotor arduino projecten, meer info over deze module kun je op de site vinden. MelDers sluit je ook aan op een USB poort van je computer. Eenmalig moet in het venster MelDers de goede compoort worden gekozen, die wordt daarna onthouden voor opvolgende sessies. Op de shield van MelDers zitten 6 Connectors, aan iedere connector kunnen tot 4 sensor boards in serie worden verbonden. Ieder sensor board heeft dan weer aansluitingen voor 8 actieve sensoren. In totaal dus 192 sensors of anders genoemd terugmelders of bezetmelders. 

Het eerder genoemde MelDers venster is een monitor die alle actieve, dus bezette melders duidelijk toont. Bestaande treincentrales hebben meestal S88 als terugmeld manier. MelDers heeft een RJ45 connector en kan direct op een S88n poort worden aangesloten. Soms direct zoals bij de CS3 maar ook komt het voor dat je een adapter S88>S88n nodig hebt. Deze adapter is alleen maar een verloop tussen de ' oude ' platte stekker en de RJ45 en heeft verder geen techniek, makkelijk ook zelf te maken. 

Je kunt MelDers (nog) niet gebruiken om je bestaande S88 uit te breiden. Het is of-of.

WMapp kan ook zelfstandig gebruik maken van MelDers, zonder dat daar de S88 aansturing en dus een andere treincentrale voor nodig is. Zeker nodig voor de plannen om met WMapp ook automatische treinenloop te realiseren. De 192 bezetmelders zijn ook te gebruiken om fysieke schakelaars aan te sluiten waarmee dan digitale accessoires als wissels kunnen worden gezet, denk dan aan een schakelpaneel voor je treinbaan met schakelaars en drukknoppen maar wel aansturing via DCC van de wissels en andere accessoires. Natuurlijk is dan wel PenDelDCC nodig als digitale centrale. 

Een toepassing die zelfs met de duurste commerciele treincentrale niet mogelijk is. 

Verder omdat WMapp werkt met zijn eigen computer, de arduino, zijn de meldingen veel stabieler en zijn 'spookmeldingen' niet mogelijk. Ook mede door het gebruik van actieve sensoren. 

Voorbeelden van actieve sensor is een Hall sensor, infra rood refectiesensor of infra rood lichtsluis. Meestal zijn deze sensoren ook op bestaande banen toe te passen, een enorm voordeel omdat de rails niet, zoals wel bij 'massadetectie' of 'stroomdetectie', uit de baan hoeft te worden gehaald om aan te passen of te isoleren. Een melder, sensor aansluiting bestaat uit een uitgaande voeding van 5V waarmee een sensor gevoed kan worden, een GND massa en een input. Wordt de input laag gehouden dan is de melder niet bezet, wordt de input hoog gezet door er de 5V op te zetten dan is de melder bezet.

Zeker kun je ook je eigen ontwerpen en ideeen gaan realiseren hoe een melder te maken. Zelf heb ik plannen en ideeen voor diverse andere vormen van sensoren. Waarbij de TOF (=Time Of Flight) gebruik makend van een laser de meest futuristische is. Maar hierover later meer. 

In het baanplan, de tekening met de rails enzo, kun je een melder toevoegen aan een railstuk, wordt getoond als een rondje in het railstuk. Als bezet dan is het rondje rood.

In WMapp ga ik nu voorzichtig beginnen aan de automatische treinenloop te realiseren. Beginnen hoe WMapp het getekende sporenplan automatisch kan analyseren om zo routes en rijwegen te bepalen. Uitdaging.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

RoBoot

 Tijdje niet gepost. Druk, vakantie en zo.  Laatste project SchakelBord is af, gaat mee naar de beurs en helemaal geworden wat ik ervan had ...