donderdag 17 augustus 2023

Automatisch rijden

 WMapp is nu zover dat treinen en accessoires handmatig kunnen worden bedient. Maar hoe gaan we dit automatisch, vanzelf laten gebeuren. Er  bestaan al veel programma's die dit kunnen dus keuze genoeg, zou je denken. WMapp werkt uitsluitend met PendelDCC of een nog (door jezelf) te ontwikkelen USB>DCC interface. En alle bestaande trein programma's hebben vele opties voor verbinden met bestaande meestal commerciële centrales, maar zeker niet met PendelDCC.  

Koploper heb ik zelf jaren mee gewerkt. Voor de duidelijkheid, ik vind het een fantastisch programma met haast oneindige mogelijkheden. Een enorme prestatie van de maker waar heel veel modelspoorders heel veel plezier van hebben. In dit blog zal ik af en toe vergelijkingen aanhalen met koploper, nooit heb ik daarmee de bedoeling te zeggen dat mijn oplossingen beter zijn dan die in koploper (of andere programma's),  alleen dat ze anders zijn. 

In WMapp teken je een baanplan. Bestaat uit vierkante vakjes met een railstuk of iets anders. Rechte of kromme rail, kruising en linkse of rechtse wissel zijn als railstuk momenteel mogelijk. Een recht of krom railstuk kan een melder krijgen. Een vakje met een recht of krom railstuk heeft dus 2 aansluitingen, een wissel 3 en een ( vaste) kruising 4. De inhoud van het vakje kan in stappen van 45graden worden gedraaid. Ieder vakje heeft dan 8 aansluitplekken. De grenzende vakjes met railstukken komen met de aansluitplekken tegen elkaar. Een algoritme kan met deze informatie de routes berekenen tussen de railstukken met melders. De daarvoor nodige wissel stand wordt hierbij meegenomen. 

Om de werkelijke snelheden van locs te bepalen, nodig voor het optrekken en afremmen, is het voldoende om van 1 route tussen twee melders de werkelijk afstand tussen de melders op te geven. 

Alleen het tekenen van het baanplan en opgeven van 1 afstand is vanuit de logica geredeneerd voldoende om automatisch rijden mogelijk te maken. 

Wel kan het even duren voordat van alle locs alle 28 snelheidsstappen zijn gemeten. En aan de hand daarvan alle andere afstanden tussen de melders dus zullen deze waardes tussen de afzonderlijke rijsessies moeten worden opgeslagen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

RoBoot

 Tijdje niet gepost. Druk, vakantie en zo.  Laatste project SchakelBord is af, gaat mee naar de beurs en helemaal geworden wat ik ervan had ...